18 آوریل 2024- بر اساس نتایج فاز سوم کارآزمایی بالینی SURMOUNT-OSA که توسط کمپانی الی- لیلیاعلام شد، تیرزپاتید(Zepbound)، در هر دو دوز 10 یا 15 میلی گرمی، شدت آپنه خواب را در بزرگسالان چاق مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) تا حدود دو سوم کاهش می دهد.

تیرزپاتید، به طور قابل توجهی شاخص آپنه-هیپوپنه (AHI) را نسبت به درمان با دارونما کاهش داد و راه را برای این کمپانی برای ارسال درخواست میانه ی سال برای تاییدیه ی استفاده از تیرزپاتید در درمان آپنه ی خوابمتوسط تا شدید در افراد چاق هموار کرد.

تیرزپاتید، تنها درمان تایید شده یGLP-1 (پپتید شبه گلوکاگون-1) وGIP (پلی پپتید انسولینوتروپیک وابسته به گلوکز) برای مدیریت وزن مزمن است که با نام Zepbound در ایالات متحده وMounjaro  در برخی از بازارهای جهانی خارج از ایالات متحده، عرضه شده است.

نتایج ترکیبی 2 مطالعه که تیرزپاتید را در بزرگسالان مبتلا به OSA بررسی کردند، نشان می دهد که مصرف تیرزپاتید شاخص آپنه-هیپوپنهرا در بیماران مبتلا به OSA کاهش می دهد، و این مزیت بدون توجه به استفاده از درمان فشار مثبت راه هوایی (PAP) مشاهده می شود. تجزیه و تحلیل بیشتر هر دو مطالعه نشان داد که تیرزپاتید مزایایی را برای پیامدهای ثانویه، از جمله کاهش میانگین درصد AHI و کاهش وزن بدن از شروع مطالعه تا هفته 52ام ارائه می‌کند.

جف امیک، معاون ارشد توسعه ی محصول در شرکت لیلی در یک بیانیه مطبوعاتی، گفت: "آپنه ی انسدادی خواب80 میلیون بزرگسال در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد که بیش از 20 میلیون نفر از آنها با OSA متوسط تا شدید زندگی می کنند. با این حال، 85٪ موارد OSA تشخیص داده نمی شوند و بنابراین درمان نمی شوند".

او افزود: پرداختن به این نیاز برآورده نشده کاملاً حیاتی است، و در حالی که درمان‌های دارویی برای رفع خواب‌آلودگی بیش از حد ناشی از OSA وجود دارد، تیرزپاتید این پتانسیل را دارد که اولین درمان دارویی برای این بیماری زمینه‌ای باشد.

مطالعه SURMOUNT-OSA 1، تیرزپاتید را در بزرگسالان مبتلا به OSA متوسط تا شدید و چاقی که به مدت 52 هفته تحت درمان فشار مثبت راه هوایی (PAP) نبودند، ارزیابی کرد.

نتایج این تحقیق در مورد اثربخشی این درمان نشان داد که در هفته ی 52ام، تیرزپاتید منجر به کاهش میانگین AHI از مقدار پایه به میزان 27.4 رویداد در ساعت، در مقایسه با دارونما( با میانگین کاهشAHI  از مقدار پایه به میزان 4.8 رویداد در ساعت) شد. در پیامدهای ثانویه کلیدی، تیرزپاتید منجر به کاهش میانگینAHI از زمان شروع درمان به میزان 55.0% در مقایسه با 5.0% نسبت به دارونما شد. تیرزپاتید همچنین منجر به کاهش میانگین وزن بدن به میزان 18.1% نسبت به زمان شروع مطالعه، در مقایسه با 1.3% نسبت به دارونما شد.

در مطالعه یSURMOUNT-OSA 2 ، مصرف تیرزپاتید در بزرگسالان چاق مبتلا به OSA متوسط تا شدید که تحت درمان با PAP بودند و قصد داشتند به مدت 52ام هفته درمان PAP را ادامه دهند، مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج تحقیق دوم در مورد اثربخشی این درمان نشان داد که در هفته ی 52ام، تیرزپاتید منجر به کاهش میانگین AHI نسبت به ابتدای تحقیق به میزان 30.4 رویداد در ساعت در مقایسه با دارونما با میانگین کاهش،AHI 6.0 رویداد در ساعت شد. در پیامدهای ثانویه ی کلیدی، تیرزپاتید منجر به کاهش میانگینAHI  نسبت به مقدار پایه به میزان 62.8٪ در مقایسه دارونما با  کاهش 6.4 درصدی شد. تیرزپاتید همچنین منجر به کاهش میانگین وزن بدن به میزان 20.1٪ نسبت به پایه در مقایسه با دارونما با کاهش 2.3درصدی شد.

کاهش وزن مشاهده شده در هفته ی 52ام با تیرزپاتید (10 میلی گرم و 15 میلی گرم) در دو مطالعه تقریباً 20 درصد بود، این کاهش وزن در جمعیتی از بیماران رخ داد که تقریباً 70 درصد از آنها مرد بودند، که به کاهش وزن کمتری در درمان با اینکرتین ها نسبت به زنان، شناخته شده اند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/medicine/news/tirzepatide-shows-promise-in-reducing-sleep-apnea-severity-in-adults-with-obesity-surmount-osa-trial-127327